onsdag, maj 27, 2009

Sega rutor med röda vinbär.

Den här goda kakan gjorde jag mycket förra sommaren, receptet har jag fått av en kollega på jobbet och man kan variera den i all oändlighet. Idag hade jag röda vinbär i, och kokos på botten och mandelspån på toppen.

Det bästa med kakan är att den blir seg och påminner om en kladdkaka inuti och är såå lätt att göra, allt du behöver är en kastrull och en elvisp. :-)

Här kommer receptet:

Sätt ugnen på 175 grader

200 gram smör
6 dl socker
4 ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Smörj en form och ha kokos eller något annat gott runt kanten. Smält smöret i en stor kastrull. När smöret är smält häller du kvickt i socker, ägg, mjöl och vaniljsocker i kastrullen och vispar ihop med elvisp. Häll i formen och ha färska eller frusna bär över och på toppen mandelspån. In i ugnen ca 30min. När du tar ut kakan verkar den väldigt kladdig (ska dock inte vara rinnig, då får man stoppa in den en stund till) och därför måste den svalna helt innan servering så den sätter sig ordentligt. Servera med glass eller som den är. Perfekt att servera direkt tagen från frysen också. Lycka till!

Slutresultatet ovan... ljuvligt god och passar bäst en varm sommardag i skuggan med en kopp nybryggt kaffe! :-)

3 kommentarer:

  1. Vilken trevlig blogg och vilka fina tårtor och andra bakverk! Hit kommer jag gärna igen.
    Bakar lite jag med:
    www.tillatartan.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. så goda de såg ut och enkla att göra verkade de också! :)

    SvaraRadera
  3. Åh! den här ska jag provbaka idag, ser himmelsk ut!

    SvaraRadera