söndag, maj 03, 2009

Djurgårdstårta

Min mammas man fyller år idag och den här tårtan gjorde jag lite hastigt igår och idag (brukar göra en tårta på 3-4 dagar i vanliga fall). Blev inte riktigt nöjd med resultatet, men den var god. Han är en inbiten djurgårdare, därav motivet, som jag fick handmåla då jag saknade röd pasta.
Eftersom mamma ville ha en lite "lättare" tårta, så valde jag att spritsa den med grädde och bara göra motivet i pasta (flowerpaste).


I var det mosad banan, vaniljkräm och jordgubbar. För att grädden inte skulle lösa upp flowerpasten la jag fruktgelé på toppen innan motivet sattes dit.


Man lär sig något varje gång och den här gången lärde jag mig att man inte ska måla fruktgelé på pulverfärg som man målat uppepå annan färg, då denna löses upp och grundfärgen lyser igenom, men men...
Det var jättekul att spritsa med grädde! Första gången jag gjort det ordentligt, men inte sista. :-) På kanten använde jag mig av en stor bladtyll som jag la åt "fel" håll och på toppen av kanten en stor stjärntyll.

3 kommentarer:

  1. Varför har inte jag fått en tårta med världens vackraste färg och motiv på...? Himmelsblått =P

    SvaraRadera
  2. Hihi, du fyller ju inte år än. ;-)kram

    SvaraRadera
  3. tack för påhälsningen på min sida och vad kul att upptäcka din!! :) så duktig du är! och så roligt med någon fler som bakar cupcakes! :)

    SvaraRadera