lördag, maj 09, 2009

"Jabba the hutt" tårta del 1

Som jag sagt tidigare börjar ofta mina tårtor med en idé på ett papper... den här gången var det på samma sätt. Enda skillnaden var att motivet var ett önskemål från Oscar som fyller 5 år idag. Han ville ha något från Star Wars, men jag fick bestämma vad... Jabba är ju lite cool, så jag bestämde mig för att göra honom. Det första jag gjorde var att hitta en bild av Jabba som jag skissade på ett papper för att vet hur jag ville ha tårtan.

Därefter gjorde jag botten och formen på tårtan. I var det blåbärssylt, mosad banan, grädde med godissockerbitar. Jag varvade choklad- och vanlig tårtbotten, gick åt två tårtbottnar för att få den hög. Sen gjorde jag en form för kroppen med sockerkaksbotten i en muffinsform.


Jag klädde in tårtbotten i plastfolie och lät den vila över natten.
Dagen efter hade jag smörkräm med smak av lönnsirap på hela tårtan och monterade på överkroppen och en muffin som huvud. Allt kläddes i sockerpasta i olika etapper.

2 kommentarer: