tisdag, december 09, 2014

Drömmar

Under min uppväxt flyttade min morfar till Norrland eftersom han träffade en norrländska på äldre dar. 

Denna härliga gumma bakade småkakor till höger och vänster samt mycket mer därtill. Varje år skickade de ner en låda med småkakor som kom med posten lagom till jul. 

Småkakor, speciellt drömmar, hör därför julen till för mig och min familj. Därför får de hamna bakom den första luckan på min adventskalender. 

ca 20 st kakor    ugnen på 150 grader

50 g rumstempererat smör
1,5 dl socker
0,5 msk vaniljessens
0,5 dl rapsolja
2 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornssalt 

Vispa smör och socker poröst och tillsätt vaniljessens och olja. Blanda de torra ingredienserna för sig och blanda sedan ner dem i smeten. Vispa till en deg och forma sedan degen till valnötsstora kulor och fördela dessa jämt på en plåt med bakplåtspapper. Gräddas i mitten av ugnen i ca 14-16 min. 

De går lätt sönder så var försiktig när du flyttar dem till gallret för att svalna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar