tisdag, december 16, 2014

Recept på kristyr

Ni skulle ha fått sett resultatet av mitt nougatinlägg jag gjorde igår, men ni får se det imorgon istället. Under tiden får ni hålla till godo med det receptet jag använder mig av när jag gör min kristyr.

500 g florsocker
2,5 msk marängpulver
5 msk varmt vatten (kokat)

Blanda hälften av florsockret med allt marängpulver. Om du ska spritsa med tyllar med små hål kan det vara en god idé att sikta blandningen genom en sil eller liknade för att få bort så mycket klumpar som möjligt. Annars kan man sila den färdiga kristyren genom en REN (ny och oanvänd) nylonstrumpa. ;)

Blanda i vattnet och vispa på hög hastighet med elvisp eller bakmaskin till du får en slät kristyr. Därefter blandar/siktar du i resten av florsockret. Jag brukar börja med 4,5 dl och sen vispa på låg hastighet i ca 10 min. Därefter ser jag efter om jag behöver mer florsocker.

Hur ser man om kristyren är klar eller inte då? Jag brukar nypa ihop lite kristyr mellan fingertopparna. Om det blir små spetsiga toppar när du särar på fingarna brukar kristyren vara bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar