tisdag, november 11, 2014

Frukostfrallor

Förra helgen bakade jag bröd till frukosten. Det blev ett egenpåhittat kalljäst bröd och jag lät degen stå i kylen över natten för att jäsa. Jag fick ut 8 st frallor av degen, vilket räckte mer än väl. Finns det något godare än färskt, nybakt bröd till frukost? :)
Receptet på mina frukostfrallor:

4 dl vetemjöl
1 dl vetemjöl special 
1 pkt torrjäst
1/2 dl valnötter hackade
1 tsk torkad rosmarin 

Blanda ihop de torra ingredienserna först och tillsätt sedan:

2 msk ljus sirap
1 dl vatten
1 1/2 dl havremjölk (om du vill göra dem mjölkfria, annars går vanlig mjölk bra).
1/2 dl olivolja

Blanda väl och täck över bunken med plastfolie och ställ in i kylen under natten. 

Baka ut till 8 st frallor på morgonen, lägg på en plåt med bakplåtspapper och pensla med vatten. Strö över svarta sesamfrön och in i ugnen på 175 grader i ca 17 min. 

(Man kan säkert låta de jäsa en stund till under handduk på plåten om man vill det, men vem orkar vänta? Inte jag i alla fall. :) )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar