måndag, december 15, 2014

Ett tips + ett bonustips.

Bakom lucka 15 gömmer sig ett tips (plus ett bonustips som inte har med bakning att göra). När jag ska använda mig av nougat i mina bakverk vill jag slippa onödigt kladd.

Istället för att förvara min nougat i kylen har jag den i rumstemperatur. Problemet med det är att den alltid är fastklistrad i förpackningen när man sedan ska använda den.

Därför gör jag numera så att jag helt enkelt klipper av ett litet hörn på förpackningen och spritsar ut min nougat direkt.
Det är inte bara smidigt, jag slipper dessutom extra disk i form av spritspåse och tyll. ;)

 När jag är färdigt sätter jag bara en påsklämma över hålet tills dess att jag ska använda nougat igen.
Bonustipset kommer här:
Häromdagen gjorde sonen julkort och klistra paljetter på dessa. Plötsligt hör jag det berömda... "Ojdå!"
En hel burk med små stjärnpaljetter har hamnat på golvet. Jag ska just hämta dammsugaren när det slår mig att jag borde kunna rädda det som räddas kan.

En nylonstrumpa på munstycket till dammsugaren och alla stjärnor fångas upp och kan hällas tillbaka i burken igen. Det var väl rätt smart, inte sant?!

Så där har ni två små tips för att underlätta vardagen lite. ;) I morgon får ni se vad jag använde nougaten till. Sov så gott och välkommen tillbaka imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar