tisdag, december 09, 2014

Saffranskakor

Det här blev ett experiment eftersom jag inte hittade ett recept med saffranskakor som jag ville göra. Det blev riktigt bra, så här har ni mitt påhittade recept på mumsiga saffranskakor!

14 st kakor                ugnen på 175 grader

80 g mjöl
20 g potatismjöl
20 g vetemjöl special
0,5 tsk bakpulver
90 g strösocker
30 g rumstempererat smör
1 ägg
0,5 msk likör 43
ca 0,5 pkt saffran

Blandade alla torra ingredienser i en skål, tillsätt därefter smör och nyp ihop till en sandig massa.

Häll saffran i en mortel tillsätt socker och mal. Häll i likör och blanda.

Vispa upp ägget och blanda i saffransblandninge, rör ner i den sandiga massan.

Lägg degen (insvept i plastfolie) i kylskåpet i ca 30 min och ta sedan ut den och forma valnötsstora bollar.

Rulla bollarna i florsocker (borsta av överflödet).

Grädda i 10-12 min på bakplåtspapper i mitten av ugnen.

Låt svalna på galler.

(Jag provade även att göra en variant med pepparkakssmak. Bytte då ut saffran och likör mot pepparkakskryddor (1 tsk) och julmust (0,5 msk).

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar