tisdag, december 09, 2014

Maränger med pepparmintssmak

När jag var liten bakade min mamma maränger lite då och då. Idag förknippar jag dem mest med barnkalas och bananasplit. Fick dock en idé att göra lite "juligare" maränger häromdagen vilket resulterade i dessa små skönheter. 
Ca 50 st                        ugnen på 100 grader

3 äggvitor
2 dl strösocker
1 krm ättiksprit 12%
2 korkar (fr flaskan) pepparmintessens eller efter smak och tycke.

Vispa äggvitorna i en skål med rundad botten över ett varmt vattenbad på medelhastighet.

När du fått ett vitt skum med mjuka toppar tillsätter du lite socker i taget samt öka farten på elvispen.

Tillsätt ättika när allt socker är iblandat (här hade jag redan delat min smet på hälften och smaksatte endast en delen med pepparmintessen) och blanda ihop. Vispa tills marängen får hårda toppar och sockerkristallerna jar lösts upp,  ta av från vattenbadet.

Här delade jag smeten på hälften igen ggr två och lät ena delen vara vit medan den andra bli grön (pepparmintsmaken) alt. rosa (utan smaksättning).

Sen var det bara att fylla spritspåsen och spritsa. Ett tips är att göra iordning marängsmeten i omgångar eftersom den torkar fort. Som ni ser på den övre bilden fick jag luftbubblor i smeten när jag skulle spritsa det sista.

Grädda marängerna i ugnen ca 75 min om ni vill få dem sega inuti och frasiga utanpå. Låt kallna på galler. Jag valde att doppa några av mina pepparmintsmaränger i mörk choklad, kändes snäppet lyxigare och blev väldigt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar