lördag, juni 13, 2009

Lemoncurd - recept

Jag fick en fråga om ett syrligt inslag i en tårta. Det här receptet använde jag när jag gjorde mina cupcakes med lakrits, men det fungerar lika bra som fyllning i en sommartårta. och är riktigt gott! Lycka till!

Recept Lemoncurd:
3 citroner
1,5 dl socker
50 g smör
2 msk majsstärkelse
2 ägg
2 äggulor

Blanda rivet skal från citronerna och saften i från 2 citroner med strösocker och smör och koka upp. Blanda saften från den 3:e citronen med majsstärkelsen och rör ner i kastrullen. Vispa äggen och gulorna och häll ner i kastrullen under omrörning. Ställ kastrullen på spisen igen och vispa hela tiden tills krämen tjocknar, låt svalna. Klart!

Vispa grädde och blanda i önskad mängd lemoncurd (en smaksak) och ev. lite socker. Supergott, syrligt och friskt! :-)

Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket för all hjälp!!! det låter helt underbart gott! En jordgubbstårta med lemoncurdsgrädde och jordgubbat får det bli!
    Tack, snällaste!

    SvaraRadera
  2. Det var så lite så! :-)
    Lycka till med tårtan och hoppas att Bobbens födelsedag blir toppen. Själv planerar jag för fullt inför den 27/6 då liten blir stor... eller i alla fall större. hihi

    SvaraRadera
  3. hemgjord lemoncurd är underbart gott och dina cupcakes ser fantastiskt fina ut som vanligt! :)

    du undrade vilka smaker det blev till baket i helgen och jag gjorde chokladcupcakes fyllda med hallon och vaniljfrosting, rabarber och mandelcupcakes med mandelfrosting och morotscupcakes med cream cheesefrosting till bröllopt och dopet fick enkla chokladcupcakes och vaniljcupcakes.

    hoppas du haft en bra helg!!

    SvaraRadera