onsdag, juni 24, 2009

Del 1: Födelsedagstårta till vår lilla älskling

Idag har jag påbörjat vår sons födelsedagstårta och det bästa är att nu får jag leka hur mycket jag vill. Det kan inte var nog med färger och det är bara att låta fantasin flöda. I alla fall i tårtan, för motivet på utsidan är bestämd sedan länge, men det får ni inte vet än. :-) Har alltid velat göra en regnbågstårta, så nu var det dags. Gjorde två bottnar, fotograferade den sista.
Först delade jag upp smeten i 5 skålar och blandade i livsmedelsfärg i varje skål. Jag valde, rött, blått, gult, lila och ljusgrönt.
När jag hällde i smeten i formen, gjorde jag fel första gången, hällde utifrån och in. Andra gången gjorde jag som på bilden, innefrån och ut, det blev mycket bättre.
För att undvika att få så mycket luftbubblor i smeten slog jag formen lätt i diskbänken några gånger innan jag gräddade kakan. När jag gjorde den första glömde jag det och den fick fler luftbubblor i sig när den var klar.
Här är tårtbotten i genomskärning. Ser fram emot ikväll när jag ska fylla den och skära lite i den. Om den är så här fin uppifrån så är den säkert superläcker från sidan. :-) Del 2 kommer i morgon så kom gärna på besök då med. ;-) Dessutom ska jag baka lite mer småkakor ikväll.

7 kommentarer:

  1. Vilket häftigt tårtbotten! Hittade hit via Familjeliv och hittade mycket vackra bakverk!

    SvaraRadera
  2. Jäklarns vad läckert.. Hur fick du alla olika färger?

    SvaraRadera
  3. Tack, färgerna är livsmedelsfärger. Finns att köpa på de butiker som jag länkat till.

    SvaraRadera
  4. hur stor är den tårtan? hur många räcker den till?

    SvaraRadera
  5. Sandra, den räckte till ca 12 vuxna och 2 barn... men det blev en liten bit kvar till dagen efter också. ;-)

    SvaraRadera
  6. Nu kommer väl en dum fråga men hur hällde du i smeten i formen? Började du eller avslutade du med den lila färgen i mitten? Nybörjare på det här :-S
    Otroligt roligt att se dina skapelser!

    SvaraRadera
  7. Den lila färgen häller du i sist. :) Lycka till!
    Kul att du hittat hit, kom gärna tillbaka igen.

    SvaraRadera