söndag, juni 07, 2009

Gräddtårta

Tyvärr så blev det lite bråttom igår så jag hann bara fota tårtorna i sina kartonger, men håll till godo.
Oj, va grädde det gick åt, slutade med att jag fick skicka mannen min till affären för att köpa extra under arbetes gång, då var klockan 13:30 och vi skulle lämna sonen hos morfar klockan 15:00. :-) Men de säger ju att man arbetar bäst under stress och så är det nog, väldigt nöjd med resultatet Jag vill passa på Carina för alla dina goda råd angående gelé på tårtor. :-)

Det var 2 sidotårtor (bara den ena är fotad, men de såg ut likadant) och en huvudtårta. Mina vänner hade önskat gräddtårtor och jag ville ge dem något lite extra och inte vanliga gräddtårtor.
Bottnarna bakade jag själv. I var det mosade jordgubbar med grädde med en smak av fläderblomssaft. Andra lagret var vaniljkräm och på toppen var det jordgubbar med gelésocker smaksatt med fläderblomssaft och även grädden hade en svag smak av saften. Blommorna var gjorda i en blandning av marsipan och flowerpaste och bandet var gjort i sockerpasta med en gul rand av marsipan runtom. Texten var blå kristyr. (Lite nationaldag smög sig in :-) )

Tårtorna var goda, gästerna gillade dem och värdparet var mycket nöjda och det är huvudsaken. :-)
Tack Eva och Håkan för en jättetrevlig kväll igår med helt otroligt god mat! Kram till er båda, ni är fantastiska!

5 kommentarer:

  1. Jättefina, ser riktigt somriga och smaskiga ut.

    SvaraRadera
  2. Åh, vilka fina tårtor, kan tänka mig att dom smakade toppen.

    SvaraRadera
  3. tårtorna blev superfina!! och vilken snygg spritsning du gjorde med grädden. :)

    SvaraRadera
  4. Vilka superfina gräddtårtor! Kul att jag kunde hjälpa till med gelétips! :-)

    SvaraRadera
  5. Eva Wästerlid12/6/09 2:34 em

    :) Du är bäst gumman. Vad vore festen utan dina tårtor? De var super fina och super goda. Kram kram

    SvaraRadera