fredag, april 17, 2009

Recept på smörkräm

Jag har provat ganska många recept på smörkräm, men i boken 100% Choklad har jag hittat ett av mina favoritrecept, smörkrämen blir väldigt len.

125 g rumstemp. smör (jag använder normalsaltat)
1 1/2 dl florsocker
2 äggulor
(Rivet apelsinskal, jag har använt vaniljsocker istället för skal och jag tycker att det blev gott).

Vispa ihop smör i bitar och florsocker, blanda i äggulorna lite i taget (du måste alltså vispa sönder dem först). Det tar ett tag innan krämen blir len och jämn... vispa med elvisp.

Om du gör en smörkräm så får du ju äggvitor över och då kan du passa på att göra marängerna också. ;-)

Jag har provat att blanda i O´bojpulver i smörkrämen, ca 2 msk, gott, men smaken är som baken... du kan även blanda i kakao om du vill det eller någon annan god smaksättare, endast fantasin sätter gränser.
Trevlig helg!

10 kommentarer:

  1. den sög det blev bara en masa

    SvaraRadera
  2. En massa? Vispade du tillräckligt länge? Det tar lååång tid innan den blir jämn och len. Jag har aldrig blivit missnöjd med den, men smaken är som baken... Bättre lycka nästa gång. :-)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker den blev kanon! Mums!:)

    SvaraRadera
  4. Blev kanon, och var jättelätt att göra! :D

    SvaraRadera
  5. underbar! har använt den till en bröllopstårta som skall avnjutas imonkväll. Tack för receptet. /X

    SvaraRadera
  6. Kul att du gillade den! Jag tycker att den är fantastiskt god själv, så det är roligt att andra också gillar den. Hoppas att det blir ett fint bröllop ( ditt eget? i så fall lycka till och grattis!) och att alla gillar tårtan. :-)
    Lisa

    SvaraRadera
  7. Det här var första gången jag försökte göra en smörkräm och använde det här receptet. hade dock inga mått utan höftade lite utifrån receptet. Smaksatte med oboy och arrack-essens! Jag DOG vad len och glansig och fin den blev! .... Och God!!

    SvaraRadera
  8. Jag ska precis prova det och det verkar mycket godare än sådana blandningar man köper färdiga! Hoppas det blir bra ;)

    SvaraRadera
  9. Jag tog denna smeten och tripplade receptet! Jag gjorde en Bröllopstårta åt min vän som skulle gifta sig och... Hennes gäster blev förbryllade och fråka min vän ''vem gjorde denna goda kakan!'' så så hon att det var jag :-) Och dom fick en chock :) Tack så mycket för deta recept!

    SvaraRadera
  10. Hej! Jag ska göra min brorsdotters dop tårta. Som du säger smaken är som baken men jag älskar O'boy så jag måste prova denna smörkrämen och smaka om den är god....tack! Mvh Rebecka

    SvaraRadera