fredag, november 01, 2013

Bananfudge paj, croissant, kardemummaskorpor m.m.

Här kommer en härlig blandning av gamla bakverk som jag missat att lägga upp, håll till godo.
 
I början av våren hade vi goda vänner hemma på besök och då bjöd jag på en bananfudge paj. Den var mumsig den och gick åt. 
Såg ett bakprogram och fick för mig att prova att baka croissant i påskas. Köper nog croissanter i fortsättningen. Det var sjukt svårt att få till alla lager och smöret trängde trots vila i kylen ut ur degen.


 
 
Blev inte bättre än så här, men smaken var det inte fel på, inte riktigt värt besväret dock. 
 
 En påhittad nutellakaka, en påhittad vinbärskaka och en nyttig äppelpaj hann det också bli i somras.


För någon vecka sen fick jag även den briljanta idén att jag skulle göra egna kardemummaskorpor... why?! Det tog bara en hel kväll att baka och torka dem (stod i receptet att det skulle ta 2h, det gjorde det inte, snarare 5h).
De blev som riktiga köpskorpor och det var ju kul, dessutom blev det väldigt många på en sats, så jag har skorpor för ett bra tag framöver. :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar