lördag, januari 15, 2011

Havrekakor - "barnvänligt" recept

Det är inte bara jag som kan bli sugen på att baka, igår frågade jag sonen på 2,5år om han ville hjälpa mig att laga mat fick jag svaret att vi skulle göra en tårta. :-)Vi bakade havrekakor och han gjorde nästan allting själv, ett perfekt recept utan krångel om man vill baka tillsammans med sina barn och goda blev de.

Efter maten så fick han sin "tårta". Om jag vill kan jag göra det enkelt för mig själv nästa gång han fyller år så bakar jag en havrekaka och sätter ett ljus i, han har ju inte så höga krav på tårtor. ;-)

Recept:
1 dl flytande smör (t ex Milda)
1/2 dl socker
ca 1/4 dl mjöl
3 dl havregryn
2 msk vatten
1 tsk bakpulver

Blanda först smör och havregryn, tillsätt resten av ingredienserna och forma till 20 bollar och lägg ut på en plåt med bakplåtspapper. In i ugnen på 175 grader i ca 10 min (varmluftsugn).

Hoppas att du och ditt barn (eller du själv) får en trevlig bakstund, det hade vi!

4 kommentarer:

  1. Jag längtar också till min (10 månader gamla) son vill börja baka med mig! Kanske ska gör en "havretårta" till hans födelsedag ;-)

    SvaraRadera
  2. Sonen vill också baka tårta , fast han äter det inte :-), han fyller ju 3 år på tisdag så jag får ta och baka lite kakor till honom istället, smakar de som Tom&Jerrykexen skulle han nog bli glad :-), eller lite vanliga enkla ljusa muffins kanske

    SvaraRadera
  3. Vilken fin blogg!
    Hit kommer jag igen :)

    SvaraRadera
  4. Vad gott det låter!!

    Jag har just nu en tävling på BakeCake där jag efterlyser en tårta! Kika in för att läsa mer. Ha det jätte bra! Kram!

    SvaraRadera