fredag, september 24, 2010

Rödbetsmuffins+recept

I onsdags bakade jag och sonen rödbetsmuffins
med rödbetor från grönsakslandet.
De blev väldigt goda och fick en härlig färg.
Receptet hittade jag på Tasteline och här kommer det.
9 st medelstora muffins:
(jag halverade receptet)
2 dl finrivna rödbetor
2 ägg
1½ dl ljust muscovadosocker
½ dl rapsolja
½ citrons skal
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/4 msk kardemumma mald
1/4 gram kanel

Sätt ugnen på 200 grader.

Skala och råriv rödbetorna fint. Vispa ägg och socker pösigt och blanda ner rödbetorna, rapsolja och citronskal. Blanda de torra ingredienserna för sig och blanda sedan ner i äggblandningen. Fyll formarna till 2/3 med smet och grädda i 15 min i mitten av ugnen. Lycka till!

De fina formarna som passade perfekt till den vackra
rödbetsfärgen kommer naturligtvis från

3 kommentarer:

  1. åh, vad fina dom blev!

    SvaraRadera
  2. så läckert det ser ut, måste jag testa. du är väldigt duktig. kramisar

    SvaraRadera
  3. Tack, det får du göra!

    SvaraRadera