lördag, februari 20, 2010

Morfars goda päronkaka

Den här goda kakan gjorde jag igår när mina svärföräldrar kom. Jag älskar den, men åt trots det inte av den själv (men en liten kant var jag tvungen att smaka).
Päron och mycket smör och lite kaka, en perfekt kombination, men tyvärr inte för någon som äter GI-mat. Serverades med vaniljsås.
Fick den här söta porslinsburken av min svärmor, så fin! De andra fick jag när jag fyllde år sist.

tisdag, februari 16, 2010

Semlor med choklad- och kaffesmak.

Så var det dags för semla, men lite annorlunda. Bulle med smak av choklad.

Riven mandelmassa med hackad choklad och kaffe.

Av med locket och i med mumset.
På med chokladgrädde och lock, färdigt!
Sugen?! Receptet finns i den här boken!

Hoppas att du har ätit en god semla idag, det har jag!

Alla hjärtans dag

På Alla hjärtans dag så gjorde jag dammsugare i form av hjärtan. De var goda och uppskattade, men lite svåra att få till.
Blev spill över så jag gjorde några chokladpraliner också, mums!
Skulle ge bort de flesta till min mamma, men glömde dem när vi åkte hemifrån. Nu ligger de i en sluten låda i kylen och väntar på leverans, för jag ska då inte äta dem.

fredag, februari 12, 2010

Födelsedagstårta båt

Här kommer en tårta som jag gjorde idag till en liten söt pojke som fyller 2år i morgon! Hoppas du gillar din båt! Dekorationer i marsipan.

Grattis på födelsedagen Ola!

tisdag, februari 02, 2010

Cupcakes till jobbet

Fick en fråga av en kollega om min baksida inte skulle uppdateras snart, så det här är till dig Maria. Hoppas att de smakade gott!
Bulle med smak av kardemumma och hallon. Under marsipanlocket ett lager smörkräm med hallonsmak.
En av mina kollegor är nötallergiker så hon fick samma innehåll men sockerpasta på toppen.

måndag, februari 01, 2010

Blåbärsmuffins

Jag bakade dessa godingar häromdagen och bjöd mina arbetskamrater på, de blev mycket godkända. Receptet kommer från Lailas "A piece of cake" , mums med havrekrisp på toppen.

GI - kladdis

Den här blev inte dum alls, riktigt god! Valnötter i och mycket chokladsmak.