tisdag, juli 31, 2018

Tårta Harry Potter - Linus 10 år

Den här värmen och tårtbak går inte riktigt ihop. Linus ville dessutom ha marsipan på sin, något försenade, födelsedagstårta och den svettades galet mycket! 

Dessutom gjorde jag en mjölkproteinfri tårta, vilket i sig var lite att bita i. Fylld med soyagrädde, banan, blåbär och drottningsylt.

"Målade" insidan av marsipanen med rapsolja för att inte tillföra extra fukt under locket. Att göra smörkräm med mjölkfritt margarin kändes inte som ett alternativ. 
Önskemålet för födelsedagstårtan var temat Harry Potter. Linus ville verkligen vara med och hjälpa till i år så han gjorde och målade bokstäverna själv och var så stolt över sitt arbete. ♡
Kvicken var mitt största huvudbry. Till slut bestämde jag mig för att strunta i om man kunde äta den och gjorde stommen av aluminiumfolie.
Trollstav och glasögon fick också sin plats bredvid tårtan.

Använde butiksmarsipan. Varje färg hade en egen smak. Som tur var så fungerade det bra att blanda röd, blå och gul. Smaken blev helt ok. Kan berätta att den svarta smakade tokmycket lakrits. Så gillar man lakrits så...
Tänk att han är 10 år, sonen min! Är så stolt över honom! Jag startade min blogg när han var 6 månader! Tiden går fort. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar