torsdag, januari 03, 2013

Julgodis och lite annat

I år satsade jag på att göra julgodis och att lägga ner extra mycket tid på det. Jag gjorde 5 olika sorters chokladpraliner.
 Den 4:e från vänster är en pepparkakskola toppad med vitchoklad, god och kladdig.
 Den 1:a från vänster är mörk choklad med en fyllning av vit choklad, marsipan och en hel mandel i och en på toppen. Den 2:a är en mörk choklad fylld med hel mandel och knäckkulor. Den 3:e är en "snickers ala GI" med torrostade och vanliga salta jordnötter och jordnötssmör blandat med mörk choklad. Den 4:e har en botten av mörk choklad med marsipan i och vit choklad runtom, på toppen ett hjärta av mörk choklad.
 Förutom att göra vanliga pepparkakor så testade jag även att göra pepparkakor GI ur Ulrika Davidssons Ulrikas GI-helger. De var sådär måste jag säga, de smakade inte pepparkakor, men som vanliga kakor så var de väl helt ok.
 Ett misslyckande till saffranskola resulterade i dessa små saffranskakor som jag också gjorde utöver de traditionella lussebullarna. De blev riktigt goda, men tyvärr skrev jag aldrig ner vad jag gjorde, så de lär man väl aldrig få till igen. :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar