onsdag, februari 23, 2011

Kokosmuffins med kokoscrisp

Den här muffinsen var allt annat än nyttig vill jag lova!
När de var klara rann det fett i botten av varje hål i muffinsplåten.
En muffins innehöll ca 207 kcal, var tvungen att räkna på dem. Men om någon vill göra en mumsig, men kanske inte så nyttig efterrätt, kommer här receptet.
16 st normalstora muffins, ugnen på 220 grader

1 dl kokosflingor
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 ägg
1/2 dl olja
1 dl filmjölk eller yoghurt

Crisp:
100 g smör
1 dl strösocker
2 dl kokosflingor
Jag rekommenderar att man halverar crispen till hälften då det blir väldigt mycket crisp annars.

Smält smöret till crispen och blanda i socker och kokos. Ställ åt sidan.
Blanda de torra ingredienserna och häll sedan i de blöta och blanda väl.
Fyll formarna till lite mer än hälften och klicka på lite crisp på varje muffins.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 10-15 min.

De fina formarna kommer från Kalasform.

6 kommentarer:

  1. Oh fy vad gott det ser ut. Jag som älskar kokos.........

    SvaraRadera
  2. Var det här det nyttigare receptet eller innehöll dessa 207 kcal?

    SvaraRadera
  3. De här var sjukt onyttiga i mina ögon, men de stod under nyttiga recept där jag hittade dem... kommer inte ihåg var det var. Så, som svar på din fråga, NEJ, de är inte lågkalori. ;-)

    SvaraRadera