fredag, december 19, 2014

Lakritskola

Som den lakritsfantast jag är kunde jag inte låta bli att göra en lakritskola till. 

Den här gången fick det bli kola med riktigt saltlakrits i. Hade några Haribomynt hemma så de fick bli min inspiration till den här kolan. Dessutom fick jag chans att prova Muscovadosirapen som jag fick hem i paketet från Dan Sukker för några veckor sen. Den här sirapen har en ton av lakrits så den passade perfekt till ändamålet. 
 Ca 40 st kolor (beroende på hur stora du klipper)

1 dl socker
0,75 dl Muscovadosirap
0,75 dl grädde
0,75 dl röd mjölk
50 g vit choklad
30 g smör
6 st lakritsmynt

Lägg alla ingredienser förutom lakritsmynten en kastrull. Koka försiktigt upp till 118 grader. När du närmar dig 118 grader är det viktigt att du rör kolan från botten eftersom den gärna vill brännas vid.

Klipp lakritsmynten i små bitar. Häll i myntbitarna i kolan och rör, men behåll ett mynt tills senare.

Häll kolan i en form klädd med bakplåtspapper på ca 20×20 cm. Strö ut den sista pengen över kolan och tryck lite på bitarna så de fastnar i kolan eftersom den stelnar fort.

Klipp kolan i lagom stora bitar och NJUT!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar