onsdag, december 10, 2014

Lakritskarameller

Enligt mig passar lakrits till alla tillfällen, även till jul. :)
Det här receptet kom jag på av misstag igår när jag lyckades göra en misslyckad omgång brända mandlar.

Fick återigen användning av glukossirapen som jag fick häromdagen från Dan Suuker.

Ca 35 st karameller

1 dl florsocker
0,5 dl glukossirap
0,5 dl grädde
0,75 tsk lakritspulver

Börja med att blanda florsocker och lakritspulver i en kastrull, detta för att undvika att du får klumpar fyllda med lakritspulver i smeten.

Tillsätt glykossirap och grädde.

Kokas upp till en temperatur på 115 grader.

Ta av från plattan och låt karamellsmeten svalna lite.

Häll över på ett bra underlag. (Jag använde min bakmatta i silikon).

Bearbeta karamellsmeten till den blir trådig och ljusnar något.

Ett tips! Bli inte övermodig och bearbeta smeten med händerna för tidigt. Först när jag var klar insåg jag att jag hade skaffat mig ett par riktigt snygga blåsor på fingrarna. ;)
Jag valde att färga in en del av smeten med svart ätbar färg.
När du klippt dina karameller är det bra om du lägger de separerade på en bakplåtspapper och låter dem stelna i kylen en stund, annars är risken att de fastnar i varandra.
Om du, liksom jag, är barnsligt förtjust i lakrits så är det här receptet för dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar