tisdag, december 09, 2014

Karamellkola med smak av ingefära.

För några veckor sen fick jag ett paket från Dan Suuker med bland annat glykossirap i.

Efter att ha funderat lite kom jag fram till att jag skulle prova att göra hårda karameller, något jag aldrig testat förut.
Det var riktigt kul, men väldigt svårt att avgöra när smeten var klar. Jag missbedömde koktiden så den blev inte så hård som jag ville, men efter en natt i kylen blev de ganska hårda ändå. 
 Att dra ut långa strängar av kola var kul, men tog en evighet.

Först var den så varm att jag fick använda min silikonslickepott, sen var den så kladdig så jag var tvungen att använda plasthandskar.

Eftersom bitarna inte stelnade direkt var jag tvungen att täcka de med florsocker. Jag använde Dan Sukkers florsocker med chokladsmak.

2,5 dl socker
1 dl glykossirap
1 dl ljus sirap
1,5 dl vispgrädde
25 g smör osaltat
50 g ljus hackad choklad
1 tsk mald ingefära

Florsocker till att täcka kolorna med.

Koka ihop alla ingredienser och gör ett kulprov.

Häll upp kolan på en smord plåt och arbeta den med hjälp av stekspadar eller likande. Lyft runt kolan på plåten så den får luftbubblor i sig.

När kolan svalnat lite kan du hälla över den på t ex ett silikonunderlägg ( viktigast är att underlaget är glatt och att kolan inte fastnar på det).

Fortsätt att arbeta den tills den svalnat så mycket att du kan ta i den med handskar.

Dra ut och lägg ihop den tills du är nöjd med konsistensen. Den ska bli ljusare än när du började arbeta med den och glansig.

Dra ut i lagom tjocklek, klipp i bitar och täck i florsocker.
Färdigt! Lycka till! 

Stort tack till Dan Sukker för att jag fick möjlighet att prova er glukossirap! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar