tisdag, juli 28, 2009

Kladdkaka med kokos - recept

Godmorgon! :-)
Idag får du receptet på kladdkakan som jag la in i går. Använd en 24 cm form och sätt ugnen på 175 grader. Smörj formen med smör och ha i kokos så botten och kanterna täcks.

100g smör
2st ägg
3dl socker
1,5dl mjöl
4msk kakao
1tsk vaniljsocker
0,5tsk salt
50g mörk (70%) choklad
Kokos till form och på

Smält smöret i kastrull och vispa under tiden ägg och socker fluffigt. Blanda i mjöl och de andra torra sakerna som du förblandat i en annan skål. Om du använder chokladkaka krossa den och häll i. Tillsätt smöret och vispa ihop allt. Häll i formen och strö över önskad mängd kokos. Grädda i mitten av ugnen ca 17-22 min. Använd en sticka och för att se om kakan är klar, den ska vara kladdig i mitten. Servera med grädde eller glass.
Lycka till!
Jag använde 70% chokladpulver från Chokladfabriken som jag och min man fick av ett par kompisar för ett tag sen. Det är egentligen drickchoklad, men den passade inte så bra till det, den löste inte upp sig alls, men till bakverk, mums! :-)

7 kommentarer:

  1. Söt blogg <3
    Det där borde man nog testa!

    SvaraRadera
  2. Detta låter mycket gott må jag säga!

    SvaraRadera
  3. Tur att choklanden funkade till bakning iaf :) Kram

    SvaraRadera
  4. Verkar inte som ett dumt recept, får man nog prova. Chokladkaka är alltid göttans.
    Du borde även testa detta recept, Chokladkaka med espressomousse recept

    Fin blogg förresten :)

    SvaraRadera
  5. Nu har jag smörat och haft i kokos i formen. Ugnen står på värmning. Kul att ha kommit igång med denna smarriga kaka!
    (Har faktiskt aldrig gjort kladdkaka förr...)

    Tack för att du delar med dig av receptet!
    /M

    SvaraRadera
  6. Hoppsan....
    Jag bakar inte så ofta och upptäckte mitt i allt att jag bara hade 1 dl socker hemma. Vi har gjort saft och sylt i helgen och då gick allt socker åt... Det jag hade istället var lite syltsocker.
    Sagt och gjort. Jag modifierade receptet en aning. Häll mig till 1 dl vanligt socker och 1 dl syltsocker. Smeten blev härligt seg. Antar att pektinet i syltsockret hjälpte till där. Nu står kakan i ugnen. Ska ha med den hem till en kompis i eftermiddag. Jag hör av mig i kväll igen om hur det blev.

    SvaraRadera
  7. Malin, hoppas det gick bra med kakan. Drog på smilbanden en hel del när jag läste ditt inlägg. "Man taver vad man haver" ;-) Hoppas att kakan blev god!
    Ha en fortsatt trevlig sommar! :-)

    SvaraRadera