söndag, september 19, 2010

Eclair bakelse - recept

Häromdagen gjorde jag Leilas Elclair bakelse och det var roligt, men svårt.
Jag fick använda min jättesprits som jag köpte för ett tag sen, kul!
Först hade jag "brödet" inne för kort stund och då sjönk det ihop, men skam den som ger sig. Jag stoppade in det igen och då steg det så fint.
Sen blev de så här fina!
Fyllda med espressokräm och toppade med glasyr och choklad. Mums!
Receptet:
Ingredienser
Ugnen 200grader

Deg

1.25 dl vatten

1.25 dl mjölk

125 g smör

0.5 tsk salt

0.5 msk socker

2 dl vetemjöl

5 st ägg

Espressokräm

2.5 dl mjölk

2.5 dl vispgrädde

125 g strösocker

125 g äggula (ca 6-7 st)

1 dl maizena

0.5 dl espressokaffe

50 g smör

Glasyr

2 dl florsocker

1-1.5 msk vatten

Till garnering

100 g mörk kvalitetschoklad

Degen: Smält smör och blanda i mjölk, vatten, salt och strösocker. Koka upp. Tillsätt vetemjölet och rör om tills det är helt slätt. Det ska bli en torr smet. Ta av från värmen och tillsätt äggen, ett i taget, och rör om. Spritsa ut degen på en plåt, cirka 10 cm långa korvar med en krusig tyll. Grädda i cirka 15 minuter (fungerade inte för mig för de sjönk ihop. Jag gjorde 20 korvar och de behövde ca 22min i ugnen).

Espressokräm: Koka upp mjölk, grädde och socker. Vispa äggulor och maizena elvisp. Häll den varma gräddmjölken över äggen under omrörning. Ställ tillbaka blandningen på spisen. Värm under kraftig vispning tills krämen tjocknat. Ta från värmen och häll över krämen i en skål. Tillsätt espresso och smör. Vispa slätt och låt svalna till kylskåpskall.

Fyll espressokrämen i en sprits med tyll och spritsa in smeten i bullarna. (Jag stack in spritsen från sidan eftersom jag inte tyckte att krämen var tillräckligt hård att spritsa underifrån som det stod i receptet).

Glasyr: Blanda ihop glasyren häll över Eclair bakelserna (jag fick modifiera receptet lite, då den var lite väl rinnig och inte räckte till alla bakelser).

Garnering: Smält chokladen och ringla över glasyren när den stelnat något.

Receptet är hämtat från Recept.nu på TV4

4 kommentarer:

  1. Hej! Vill bara säga att jag har kollat igenom många av de bakverk som du gjort och jag är INSPIRERAD som bara den, tack!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla! Det är bara att börja baka då! :-)

    SvaraRadera
  3. Marny Moquist7/8/11 1:47 em

    Hejsan! Jag har bara en fråga på hur många eclaire bakelser du fick utav en sats? :) Jobbar som konditor i örebro och är så sjukt sugen på att testa dessa vackra och smakrika bakverk på våra underbara kunder. :) Men eftersom det är ett test så kan jag inte baka för många, iofs skulle min man där hemma bli överlycklig om vi fick hem också. :) Tack för en ljuvlig blogg!

    SvaraRadera
  4. Hej Marny!
    20 st fick jag ut av en sats.
    Kul att du gillar bloggen, välkommen åter!
    Trevlig vecka!
    Lisa

    SvaraRadera