lördag, juni 20, 2009

Midsommartårta

Igår var det midsommar och då bjöd jag på denna tårta.
Den här gången "fuskade" jag inte med något, inga halvfabrikat alls. I var det vanlig botten, men mittenlagret var mandelbotten med rabarber. Färska, skivade jordgubbar äkta vaniljkräm gjord på grädde. Flädervaniljkräm gjord på grädde och på toppen, tro det eller ej, jag lyckades med min Italienska marängsmörkräm och smaksatte den med vit choklad.
Sakerna på toppen var gjorda av marsipan allihop. Den hann tyvärr inte sätta sig ordentligt eftersom jag gjorde den dagen innan, men den var god ändå. Övre kanten spritsade jag med en stjärntyll, kanten ville jag göra lite oregelbunden då jag oftast tycker att raka kanter med smörkräm inte blir så snygga, för de oftast inte ser raka ut ändå.

5 kommentarer:

  1. midsommartårtan blev superfin och guuud så god den lät!!!

    hoppas du har en skön midsommarhelg! :)

    SvaraRadera
  2. I morgon smäller det!
    Eftersom Bobben blev sjuk under midsommar, så blir det hembakad jordgubbstårta i morgon istället. Har precis gjort bottnarna, resten får vi se hur det blir i morgon...
    Ska bli sååå gott!

    SvaraRadera
  3. Trist att han blev sjuk. Jag kom just på att vår lillman ska vaccineras på torsdag så han är väl lagom rolig på sin födelsedag på lördag me´, får väl feber eller något annat kul. Önska lycka till med tårtbaket och hoppas att resultatet finns för beskådning på din blogg sen ;-)

    SvaraRadera
  4. Kan intyga att den var supersmaskig:P

    Du e såååååå duktig Lisa! Ska pröva de där kladdiga rutorna i helgen, yammi!

    Pussokraaaaaaam/Anna

    SvaraRadera
  5. Åååhhh så tjusigt! Åsa N

    SvaraRadera