onsdag, januari 05, 2011

Nyttiga muffins med banan och kesobullar + recept

Igår bakade jag igen och den här gången blev det bananmuffins och kesobullar.
Receptet är hämtat ur Den perfekta maten av Oscar de Hoog och Fredrik Paulún, ni får min tolkning av det och sen får ni experimentera själva.
12 st medelstora eller 6 st stora:
2 ägg
2 dl lättyoghurt
125 g lättkesella
2 dl fruktos
2msk matolja (jag glömde det och det fungerade ändå)
2 kapsyler vaniljessens
4 dl vetemjöl
3 msk potatismjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 msk kakao
125 g banan i småkuber

Blanda alla blöta ingredienser och alla torra ingredienser för sig och rör ner bananen och blanda sedan ner de torra i de blöta ingredienserna och rör om för hand. Klicka ut i muffinsformar.

De växer mycket, men om du har en muffinsplåt för 12 st muffins så går smeten i och de växer fint på höjden. Om du inte har en muffinsplåt är risken att det rinner över i ugnen, då kanske du ska göra ca 16 st istället med mindre smet i varje form.

Grädda 175 grader i 25 min i varmluftsugn.

Om du hellre vill göra hallonmuffins så byt ut banan och kakao mot 1 msk kardemumma och 120 gram hallon.

Den tuffa formen kommer från Kalasform!

Lycka till!

Nästa recept är hämtat från GI för hela familjen av Ulrika Davidsson, men även detta recept har jag modifierat lite.
När jag kom upp till affären hade de bara EN kesella 10% kvar och eftersom jag inte kom ihåg hur mycket jag behövde så köpte jag keso också.
20 st stora bullar:
50 g jäst
2 ½ dl mjölk
100 g kesella 10%
½ dl flytande honung
1 dl sirap
1 tsk kardemumma
1 tsk salt
1 msk psylliumfrön
7 dl dinkelmjöl

Fyllning:
1 ½ burk äpple, päron och vanilj keso 3%
1 rivet äpple
1 msk vaniljsocker
1 msk kanel

1 uppvispat ägg
½ dl hackad mandel

Egentlig fyllning:
150 kesella 10% ( jag hade alltså klarat mig med en burk)
3 msk mald kanel
2 msk vaniljsocker

1 uppvispat ägg
½ dl hackad mandel

Smula jästen i bunken. Värm mjölken till 37 grader och blanda i kesella och häll över jästen. Rör om till den löst sig. Tillsätt honung, sirap, salt och kardemumma och rör om. Häll i mjöl och frön och blanda till en jämn deg. Täck över och låt jäsa 30 min.

Kavla ut degen och lägg på fyllning, rulla ihop och skär i 20 bitar. Lägg i formar och låt jäsa under duk 30 min till.

Pensla med lättvispat ägg och häll på mandelspån.

Grädda ca 7-9 min i 250 grader mitt i varmluftsugn.

De jäste inte så mycket, men det gjorde ingenting, de blev stora ändå.
Smakar inte alls så sött som vanliga bullar, men jag tyckte att de blev väldigt goda ändå!

Lycka till med bakningen och fråga gärna om ni undrar över något!

3 kommentarer:

  1. Det ser jättegott, både muffinsen och bullarna. Tyckte det lät jättegott med kardemumma och hallon. Fast banan och choklad är ju aldrig fel.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Oj vad gott - och nyttigt! Helt perfekt!

    SvaraRadera
  3. Ser himla gott ut, bra med recept på bullar och muffins som är lite nyttigare

    SvaraRadera