lördag, januari 29, 2011

En blandad kompott av lyckade och mindre lyckade godsaker

Jag kan ju inte påstå att jag har gjort macarons så många gånger och jag är verkligen ingen expert på detta, men de är ju så söta!
Hittade ett recept på macarons med whiskeysmak och de lät så goda och såg inte allt för svåra ut. Oj, vad jag misstog mig, allt blev fel.
Kakorna sprack och fyllningen var för rinnig, men goda blev de i alla fall.
Skam den som ger sig! Jag bestämde mig för att läsa på och gjorde en ny sats efter konstens alla regler. Jag lät äggvitan stå ute i ett dygn under plastfolie, jag malde min mandel långt i förväg och lät den stå och dra och när jag spritas ut smeten på plåten fick kakorna torka i över en timma innan de åkte in i ugnen. Resultatet blev då som nedan och det var ju en klar förbättring.
Det fick bli en blandning av kaffe- och lönnsirapssmak i dessa små juveler och när de vilat i kylen över natten var de riktigt goda. Det får bli en "gå bort-present" ikväll när vi ska på middag.
Men jag nöjde mig inte med det, jag ville göra några chokladpraliner också. Tyvärr blev skalet för tunt på de som var fyllda med den goda whiskeymoussen från häromdagen, så de sprack när jag skulle ta ut dem ur formen (vilket syns på bilden). Tre kunde jag dock rädda och de får min pappa och hans fru som ska vara barnvakt ikväll.
De här lyckades jag bättre med och de blev riktigt goda! Fyllda med vitchoklad, mandel och nougatkräm. Mumsigt värre!
Jag arrangerade all choklad och några macarons i i två presentlådor, en till kvällens värdpar som de får tillsammans med den andra asken och en till min söta chokladälskande pappa. :-)

2 kommentarer:

  1. Oj vilket jobb du lagt ner! Har aldrig gjort macaroner någon gång, men har förstått att det inte är helt enkelt!

    SvaraRadera
  2. Oj, vad du jobbat. Macarons är jättegott, men jag har inte lyckats få dem snygga. Ska tänka på dina tips nästa gång. Pralinerna ser jättegoda ut, har länge tänkt testa att göra själv. Vad fint det blev med allt bakat i en presentask.

    SvaraRadera