söndag, mars 14, 2010

Recept på Kladdkakasmuffins

Den här är ett av mina favoritrecept. Receptet kommer det från boken A Piece of Cake.
Jag valde att halvera receptet då jag inte behövde så många, men det är bara att multiplicera allt med två om du vill göra en större sats.

Kladdkaksmuffins
8 (små) muffinsformar 175grader
1 ägg
1 dl socker
1/2 tsk vaniljsocker
25 g smör
1/4 dl olja
1/2 dl ljus sirap
1 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1/2 tsk bakpulver
1/2 nypa salt
50 g mörk choklad (gärna 70%)

  • Vispa socker och ägg pösigt.

  • Smält smör och tillsätt olja och sirap.

  • Blanda med ägg och socker.

  • Blanda torra ingredienser i skål och blanda sedan ner i smeten.

  • Smält chokladen och blanda ner i smeten.

  • Fyll formarna till 2/3 med smet.

  • Grädda ca 15 min i mitten av ugnen.

Jag använde små muffinsformar och då blev resultatet som på bilden. Smeten räckte exakt till 8 muffins och de var ljuvligt goda!!! Ta första bästa tillfället och baka dem! Hoppas att du också gillar denna lilla krämiga bulle.

1 kommentar:

  1. det måste jag prova,se jätte goda ut,jag såg många blogger använde den recept.

    SvaraRadera