söndag, april 05, 2009

Dagens tips

Kom just på en sak och jag är så glömsk just nu så jag lägger in det med en gång...

När du bakar, baka gärna en full sats... alltså enligt receptet och frys in det som du inte behöver använda, då kan du snabbt ta fram "gamla" bullar och pynta om du får oväntade gäster.

I början när jag gjorde cupcakes pyntade jag alla som jag gjorde och sen stod jag där med upp till tio cupcakes kvar som jag antingen fick slänga eller äta upp själv... inget av alternativen kändes särskilt kul.

Ibland gör jag också mindre än det som anges i receptet, speciellt om det är något nytt som jag aldrig har provat. Tänk om det inte är gott och så har man gjort 20 st.

En sak till som jag har lärt mig under resans gång är att minnet som sagt är kort. Därför tar jag numera alltid för vana att notera saker bredvid receptet så att jag minns tills nästa gång. T ex: Blev det så många bullar som det stod i receptet? Hur smakade de? Tid i ugnen, stämde den? Osv... Jag skriver ner allt mellan himmel och jord som jag tror mig ha nytta av nästa gång jag funderar på att baka.

Hoppas att detta tips kan hjälpa någon, nu ska jag hjälpa gubben min att städa medan morfar (min pappa) med fru tar hand om vår sötnos. Kan hända att en cupcake smyger sig in under dagen.... hihi

1 kommentar:

  1. Vilket jättebra tips. Varför har jag inte tänkt på det tidigare? Jag älskar att baka och gör det i perioder ganska ofta. Detta leder till att jag antingen får sätta i mig mer sötsaker än vad som är bra för mig eller slänga. Två alternativ som jag inte är särskilt förtjust i så tack för detta bra och enkla tips/Eritrea

    SvaraRadera