lördag, december 17, 2011

Ett paket från Garant, så Garant vs mitt vanliga lussebullsrecept

Fick en förfrågan från Garant om jag ville prova ett nytt recept. För några dagar sen kom det ett paket och i hittade jag detta med ett recept.
Eftersom jag ändå skulle baka lussebullar till sonens förskola så bestämde jag mig för att göra en liten jämförelse. Mitt vanliga lussebullsrecept vs Garants. :-)
Till vänster är Garantdegen och till höger min vanliga. Det blev en ganska stor skillnad i färg och jag gillar när bullarna blir gulare. Ska tillägga att det är 1 gram saffran i båda degarna.
Efter ett besök i ugnen såg de ut så här. Domen lyder, Garants lussebullar fick en ljusare nyans, men var saftigare än mina vanliga och var dessutom luftigare. Tack till Garant för paketet och tillfället att få prova ett nytt recept!

Här kommer receptet:

"Det här receptet ger riktigt saftiga lussebullar. En extra jästid gör bullarna luftiga och goda." Ca 35 st.

Steg 1: 5 dl Garants ekologiska mjölk (rumstemp.)
100g/2 pkt jäst
10 dl Garants vetemjöl

Smula jästen och häll över mjölken. Blanda i mjölet och arbeta degen i 5 min. Låt jäsa under handduk i 30 min.

Steg 2: 200g smält smör
2 dl Garant socker
3/4 tsk salt
8 dl Garant vetemjöl
1g/2 påsar Garant saffran

(Jag hade i 1 dl mjölk till eftersom jag tyckte att degen blev lite väl torr).

Smält smöret och låt svalna. Blanda alla torra ingredienser, arbeta in smör och mjölblandningen i degen , kör i maskinen i 10 min. Jäs under bakduk i 30 min.

Steg 3: Baka ut lussebullarna och lägg på plåtar och granera med russin och låt jäsa 20 min under bakduk. Pensla med ett uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 225 grader ca 6-8 min.

2 kommentarer:

  1. Jag fick också ett paket från Garant med detta recept men mina saffransbullar blev väldigt kompakta :( Fick höra att mjöl drar till sig olika mycket mängd vatten så även om de funkar för många så kan de för vissa inte behövas lika mycket..

    SvaraRadera
  2. Hej Milli, precis som du skrev så blev min deg också torr, så jag tog mig friheten att stoppa i 1 dl mer mjölk än det stod i receptet och då gick det bra. :-)

    SvaraRadera