söndag, december 05, 2010

Paj med vit choklad

Jag såg på Nigela för ett tag sen och hon hällde torkade bönor i formen innan hon gräddade pajen, måste naturligtvis testas...
vilket det gjordes förra helgen, gick hur bra som helst! Jag brukar alltid svära lite när pajskalet kommer ut från ugnen och sidorna kollapsat totalt, men den här gången slapp jag det. ;-) Om ni vill prova detta själva så glöm inte att lägga något mellan bönorna och degen.
Skalet fylldes med vitchokladgrädde och körsbär.
Mums!
Samma helg bakades det pepparkakor och lussebullar i vårt kök, men pepparkakorna blev aldrig spritsade och lussebullar har ni sett förr. Bilder kommer först när årets pepparkakshus är skapat.
Kan berätta att sonen tog alla formar under pepparkaksbaket och tryckte ner i en och samma degklump. Efter ett tag började han om och skapande en pepparkaka som bestod en stor degklump (en halv förpackning) med en grisform nedtryckt i mitten. Den tog ca 15 min att grädda, men min 2,5-åring strålade som en sol och deklarerade att nu var han "ättig". Vad kan man göra annat än att le! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar