onsdag, augusti 04, 2010

Modelleringschoklad - recept

Erika som har bloggen Bakglädje frågade mig om jag kunde lägga in receptet på modelleringschoklad som jag använde när jag gjorde den här rosen och visst kan jag det! :-)

113 g choklad (mörk eller vit)

37 g glukos

14 g sirap (ljus)

Smält chokladen i en skål ovan vattenbad. Rör om chokladen så att eventuella klumpar försvinner. Blanda i sirap och glukos så att det blir en massa (blanda med en gaffel eftersom det stelnar fort). Häll chokladen i en non-stick form ca 1 cm tjockt och låt stelna i kylen i 2 h. Sen är den redo att användas. Förvaras i en tätförslutande påse.

Lycka till!

5 kommentarer:

  1. Tack, tack, tack!
    Det var inte det receptet jag testade med förut (som inte funkade). Måste testa det här och se om jag kan lyckas bättre.

    SvaraRadera
  2. Det var så lite, hoppas att du gillar det här receptet bättre. :-)

    SvaraRadera
  3. Har du färgat modelleringschoklad någon gång? Vad använder du då för färg, är det vanlig pastafärg eller är det oljebaserad pastafärg?

    SvaraRadera
  4. Hej Erika, modelleringschokladen på bilden är färgad med röd pastafärg. Jag häller i önskad mängd när jag smälter den vita chokladen. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. går det täcka tårtor med den?

    SvaraRadera