lördag, juni 26, 2010

Midsommar - efterrätt + klä en form

Jag vill tacka alla fantastiska vänner som kom och firade midsommar med oss igår, så kul! Naturligtvis hade vi efterrätt! Konstigt annars ;-). Hoppas att ni hade en trevlig midsommar i vårt avlånga land!
Min man bestämde sig för att han ville vara med och bidra till efterrättsbordet. Han gjorde en paj som vi ofta gör när vi är själva, den fick högsta betyg av gästerna, trots en liten miss med jordgubbarna.
Jag gjorde maränger med jordgubbsgrädde med smak av rosenvatten. Riktigt mums!
Men det här var nog min favorit. Biskvier med vitchokladgrädde och jordgubbar med citronsmak.
Så här fin blev den när man la ihop den, men med 20 gäster fick det bli buffébord.
Här kommer ett litet bildspel på hur jag numera klär min form när jag vill få en hög fin kaka.
Runt formens kanter penslade jag smält margarin. Jag dubbelvek bakplåtspapper i önskad höjd. I den här formen hade jag 4 st pappersbitar, istället för en lång.
Jag tryckte ner bakplåtspappret i springformens nedre kantoch överlappar ett papper över ett annat. I lappningen penslade jag smält smör som ett klister så smeten inte kom in mellan papperna.
I med smeten och in i ugnen.
Den här kakan får ni se i morgon, då det ska bli sonens födelsedagstårta.
Vår lilleman blir stora pojken i morgon, hela 2 år! Tänk va tiden går fort! :-)

1 kommentar:

  1. Hej Lisa!
    Mumsig blogg du har =)

    Vill tipsa om en tävling jag har i min blogg där man kan vinna ett namnsmycke :-)

    http://sockerrus.wordpress.com/2010/06/28/bloggens-forsta-tavling/

    Ha det gott!

    /Lisa - Sockerrus

    SvaraRadera